Marianne Schutten is niet langer verbonden aan deze website en er zullen geen verdere updates meer worden geplaatst.

5 supertips voor effectievere beoordelingsgesprekken

Marianne SchuttenLeiderschapscoach en –trainer

Hoe zorg je dat de boodschap helder en duidelijk over komt? Hoe zorg je dat ook bij een minder goede beoordeling je medewerker gemotiveerd blijft?

Voor veel leidinggevenden is het voeren van beoordelingsgesprekken niet hun favoriete bezigheid. Ook veel medewerkers zien er tegenop om in een één-op-één gesprek beoordeeld te worden. Zij beschouwen deze gesprekken vaak als een strafexercitie, waaraan je ook niets meer kan veranderen.

Het feit is dat de meeste beoordelingsgesprekken:

  • Als stressvol worden ervaren (om te geven en om te krijgen)
  • Niet erg effectief zijn
  • Niet zorgen voor betere resultaten bij medewerkers

Wat als de beoordelingsgesprekken met je teamleden een stuk effectiever zouden verlopen? Als je medewerkers meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen voor hun resultaten en hun groei, als ze minder defensief reageren en als ze het komend jaar verbetering en groei laten zien als gevolg van het beoordelingsgesprek? Het is mogelijk!

Ik deel 5 tips met je waarmee je elk beoordelingsgesprek dat je voert een stuk effectiever maakt.

1. Houd het grote doel voor ogen.

Het doel is verbetering van prestaties en groei. Het zijn in feite coachende gesprekken. Het gaat erom hoe je je medewerkers kunt helpen op weg naar betere prestaties. Houd dit voor ogen bij de voorbereiding en tijdens het gesprek en laat je medewerkers ook weten dat dat je focus is. En je zult meteen merken dat het gesprek een stuk effectiever wordt.
 

2. Kijk vooruit, niet alleen achteruit.

De meeste beoordelingsgesprekken zijn een geschiedenisles. Ze kijken naar wat is gebeurd. De prestaties van afgelopen jaar kunnen we niet veranderen. Die zijn geweest en liggen achter ons. We hebben er geen invloed meer op. Waar we wel invloed op hebben zijn de prestaties van komend jaar. Hanteer de 80/20 regel. Besteed 20% aan het afgelopen jaar en 80% van je gesprek aan wat de medewerker wél kan veranderen en hóe hij dat gaat doen in het komend jaar.
 

3. Laat je medewerker praten.

Je medewerkers hebben een mening over hun eigen prestaties en resultaten. Misschien dat die mening anders is dan die van jou. Maar hun mening doet er toe. Laat je medewerker daarom praten. Als eerste. Als je hen meer laat praten en eerder in het gesprek dan zal er ook minder defensiviteit opspelen. Die er anders wel zou zijn als je direct en alleen jouw mening over hun performance deelt.
 

4. Help ze zich eigenaar te voelen.

Jij doet de beoordeling maar het is een beoordeling over hun performance. Het gaat niet om jou. Houd dat in gedachten en zorg dat álles in het gesprek gericht is op het feit dat je medewerker verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen performance, resultaten en verbetering.

Een mooie manier om dat te doen is door je medewerkers voorbereid naar het gesprek te laten komen. Houd ze er verantwoordelijk voor en gebruik hun commentaar en reflecties als een belangrijk deel van het gesprek.
 
Extra tip: Hier heb je een aantal praktische vragen die je kunt gebruiken om je medewerkers zich te laten voorbereiden. Waar ben je het meest trots op? Wat is je grootste succes / prestatie van het afgelopen jaar? Wat zie je als je sterktes? Wat zijn je uitdagingen of zwaktes? Waar heb je het meeste vooruitgang geboekt? Waar heb je meer vooruitgang nodig? Welke hulp of ondersteuning heb je gekregen? Wat zie als je focus voor het komend jaar? Welke ondersteuning of hulp heb je nodig? Wat heb je geleerd waarvan je zeker weet dat je het niet wilt herhalen? Wat heb je geleerd waarvan je zeker weet dat je het wilt blijven toepassen? Gebruik hun antwoorden in het gesprek.
 

5. Maak het een gesprek.

Een rode draad bij ineffectieve beoordelingsgesprekken is dat medewerkers zich niet betrokken voelen. Omdat het vaak een monoloog is. Praat daarom minder en stel vragen. Stel jezelf tot doel dat de ander zeker voor de helft van de tijd aan het woord is. Dit is misschien niet wat je medewerkers gewend zijn dus leg ze je bedoeling uit en zeg dat het hun verantwoordelijkheid is om voorbereid naar het gesprek te komen.

Deze tips zullen je helpen een effectiever beoordelingsgesprek te voeren. Daarbij zorgt het ook voor een groter vertrouwen tussen jou en je medewerkers, hogere motivatie en uiteindelijk betere prestaties. En daar is het je uiteindelijk om te doen!

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen? Vul hieronder je gegevens in en je krijgt 1 keer gratis per week praktische leiderschapstips in je mailbox. Bovendien ontvang je gratis het e-rapport: 5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven.



 
 
E-mail:
Voornaam:
 
 

Jouw reactie op 5 supertips voor effectievere beoordelingsgesprekken

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


css.php