Marianne Schutten is niet langer verbonden aan deze website en er zullen geen verdere updates meer worden geplaatst.

Negativiteit en ruzie in je team. Wat doe je eraan?

Marianne SchuttenLeiderschapscoach en –trainer
canstockphoto6501745

Laatst sprak ik Saskia, leidinggevende in een ziekenhuis. Ze worstelde met het feit dat haar team niet lekker liep. Er was veel negativiteit onderling en sommige team leden werkten slecht samen. Ik vroeg haar hoe lang dit al aan de gang was. ‘Bijna een half jaar’ zei ze. Toen ik haar vroeg wat ze tot nu toe had gedaan om die negativiteit te stoppen zei ze dat ze nog niet echt veel had ondernomen.

Er zijn leidinggevenden die vaak (te) lang wachten om disfunctioneel of belemmerend team gedrag een halt toe te roepen. Ze willen uiteraard wel dat het stopt maar hebben vaak niet de vaardigheid of het vertrouwen om het aan te pakken.

Soms heb je dat….een team dat wel stroop lijkt. Waar er kliekjes zijn en waar een aantal team leden niet met elkaar door een deur lijken te kunnen. Het begint met onderliggende spanning tussen twee of meer team leden, er ontstaat een gespannen sfeer, er wordt onderling geroddeld en er worden valse opmerkingen geplaatst. En gaandeweg ontwikkelt het zich in open vijandigheden.

Jij begint je te realiseren dat je medewerkers meer tijd besteden aan hun onderlinge mini-gevechten dan aan hun werk.

Ik heb 4 stappen voor je op een rijtje gezet om het te stoppen en de sfeer in het team om te buigen naar positiviteit en met blik op de toekomst.

Stap 1 – Haal je kop het uit zand

Soms is het aantrekkelijk om het onderlinge gedoe in je team en het botsen tussen persoonlijkheden te negeren. In de hoop dat het vanzelf weer overgaat. En soms gebeurt dat. Maar als je merkt dat de spanning erger wordt of als het langer duurt dan een paar weken dan kun je het niet meer negeren. Want het kan verwoestend zijn voor de motivatie en de performance van je team en voor de geloofwaardigheid van jou als manager.

Stel jezelf de vraag: wat gebeurt er als ik dit blijf negeren? Waarschijnlijk is het antwoord; de spanningen worden erger en zichtbaarder, ook buiten het team. Jouw vaardigheden als manager kunnen in twijfel worden getrokken. Je verspilt kostbare tijd terwijl je bezig kunt zijn met de belangrijke zaken.

Haal dus je kop uit het zand en besluit wat je nou echt verwacht als het gaat om het gedrag van jouw team. Begin met het bedenken van een strategie om het probleem aan te pakken.

Stap 2 – Vraag jezelf; Waarom vermijd ik dit? Waar ben ik bang voor?

Maar heel weinig managers voelen zich echt comfortabel bij conflicten. In het hopen dat het conflict zich vanzelf oplost ben je zeker niet de enige. Maar als leidinggevende moet je hier nou eenmaal mee omgaan.

Dus wat weerhoudt je ervan om het direct aan te pakken? Wees eerlijk tegen jezelf. Wat je antwoord ook is… vraag jezelf af hoe je hier overheen kunt stappen.

Stap 3 – Maak een plan

Als je hebt besloten om de koe bij de hoorns te vatten dan is het tijd om een plan te maken. Maak voor jezelf helder wat jij vindt dat acceptabel gedrag is en wat niet. Bereid je voor om dit met je team te bespreken.

Bedenk minimaal 3 sterktes die ieder persoon inbrengt in het team. Als je gefrustreerd of kwaad bent dan is het gevaar namelijk dat je alles door een negatief filter ziet. Om jezelf te herinneren aan de positieve kanten die ieder persoon meebrengt helpt het om dit voordat je het gesprek in gaat te doen.  

Stap 4 – Het gesprek

Als kapstok voor het gesprek kun je het gemeenschappelijke doel gebruiken dat je als team hebt. Je kunt de vraag stellen: Bereiken we, door te praten over elkaar ipv met elkaar – door te roddelen – ons doel? En is de manier waarop we aan de slag zijn met onze doelstelling, ook de manier waarop we dat graag willen?

Blijf tijdens het hele gesprek benaderbaar maar eerlijk en standvastig over je verwachtingen. Blijf kalm, ook als zij het niet zijn. Zorg dat het geen eenrichtingsgesprek is. Leg het probleem wat je zorgen baart uit en luister dan. Als ze stoom willen afblazen, laat het gebeuren.

Laat je niet verleiden om op de inhoud in te gaan, maar richt je vooral op het proces en de interactie die ontstaat. Verleg dan, vriendelijk maar stevig, hun blik naar de toekomst. Stel manieren voor waarop je allemaal weer constructief vooruit kan.

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen? Vul hieronder je gegevens in en je krijgt 1 keer gratis per week praktische leiderschapstips in je mailbox. Bovendien ontvang je gratis het e-rapport: 5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven.




 
 
E-mail:
Voornaam:
 
 

Jouw reactie op Negativiteit en ruzie in je team. Wat doe je eraan?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


css.php