Marianne Schutten is niet langer verbonden aan deze website en er zullen geen verdere updates meer worden geplaatst.

Waarom je als leidinggevende geen problemen moet oplossen

Marianne SchuttenLeiderschapscoach en –trainer

Managers die weten hoe ze moeten coachen leren hun medewerkers hoe ze hun eigen problemen oplossen.

Als jouw teamleden merken en voelen dat je capabel bent als manager zijn ze geneigd je meer vertrouwen te geven. Maar capabel zijn als leidinggevende is niet hetzelfde als meer weten dan iedereen in je team. Dit is de les die ik leerde als jonge leidinggevende. Ik maakte de fout dat ik dacht dat ik alle antwoorden moest hebben.

Capabel zijn als leidinggevende heeft veel meer te maken met je vaardigheden om je teamleden op een effectieve manier te managen en te leiden.

En coaching vaardigheden zijn hierin cruciaal.

Managers die weten hoe ze moeten coachen leren hun medewerkers hoe ze hun eigen goede besluiten moeten nemen. In plaats van ze te vertellen hoe ze het moeten doen.

Coachende managers doen dat…en meer.

Managers die coachen kunnen de kwaliteit van hun medewerkers, van het werk zelf en van de werkomgeving verhogen.

En door het coachen voldoe je aan een sterke psychologische behoefte van je teamleden. Namelijk de behoefte aan groei. En dat is een belangrijke bron voor motivatie en bevlogenheid van medewerkers.

Maar de meeste leidinggevenden die ik spreek zijn probleemoplossers in plaats van coaches.

Probleemoplossers zijn geen slechte managers overigens. Ze zijn verantwoordelijk en vinden kwaliteit belangrijk. Maar ze vertellen meer dan dat ze anderen iets leren.

Als er een credo was voor probleemoplossende managers dan zou het dit zijn:

Geef me je problemen en dan geef ik jou alle antwoorden. Geef je me je werk en ik zal het verbeteren, zelfs als dat betekent dat ik het voor je doe. Dat is mijn plicht als jouw manager.

Probleemoplossers zorgen dat wat er moet gebeuren ook gebeurt maar door controle en micromanagement. En die twee zijn funest voor de bevlogenheid en motivatie van medewerkers.

Coachende managers leren om dat alles los te laten en halen ook nog betere resultaten.

Hoe ik dat weet?

Ik vertel de leidinggevenden in mijn workshops altijd: ‘ik sta hier voor jullie als een genezen probleemoplosser. Als ik het kan leren, kunnen jullie het ook!

De belangrijkste eerste stap is krachtige vragen te gaan stellen. Coachen is gebouwd op vragen. Maar het moeten goede vragen zijn. De meest krachtige coaching vragen zijn:

  • Helder en direct. Ze moeten een situatie verhelderen of mensen leiden naar een oplossing.
  • Open. Dit betekent dat je ze niet kan beantwoorden met een simpel ja of nee. Ze zetten je medewerker er toe aan om te denken en meer informatie te geven.
  • Niet oordelend. Ze zitten niet vol met kritiek. Het zijn neutrale vragen.
  • Soms provocerend – met een doel. Niet oordelend betekent niet dat je je medewerkers niet een beetje kunt prikkelen.

Veel succes!

Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen? Vul hieronder je gegevens in en je krijgt 1 keer gratis per week praktische leiderschapstips in je mailbox. Bovendien ontvang je gratis het e-rapport: 5 onmisbare prioriteiten voor succesvol en inspirerend leidinggeven.



 
 
E-mail:
Voornaam:
 
 

Jouw reactie op Waarom je als leidinggevende geen problemen moet oplossen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


css.php